Menu
 


برخی از دانش آموزان به دلیل اضطراب زیاد نمی‌توانند امتحانات خود را به صورت مطلو ب بگذرانند که تغذیه صحیح و مناسب می‌تواند بازده فکری آنان را در ایام امتحانات افزایش دهد.

مهم ترین وعده غذایی برای دانش آموزان صبحانه است و بهترین ترکیب برای این وعده شیر، پنیر، گردو، کره ، تخم مرغ و عدسی است.

دانش آموزانی که نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند از موز، خرما و مقداری کشمش استفاده کنند.

خوردن عسل و نوشيدني هاي حاوي عسل در کاهش اضطراب بسيار موثر است.

غذاهاي نشاسته  اي مانند ماکاروني، برنج و نان به دليل تاثير در بهبود کيفيت خواب، در شب امتحان مفيد هستند مشروط بر این که سرشب خورده شوند.

مصرف روزانه يک ليوان شير، براي ايجاد آرامش در طول دوران امتحان موثر است.

مصرف سبزي  و ميوه  هاي تازه توصيه مي  شود. بعضي از سبزي ها از قبيل ريحان، نعناع، کاهو و سيب در کاهش اضطراب بسيار مفيد هستند.

خوردن جگر، گوشت و ماهي، غلات و حبوبات کمک زيادي به کاهش اضطراب مي  کند، زيرا کم  خون يکي از دلايل کاهش يادگيري و تمرکز است.

خوردن آجيل از قبيل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچي که سرشار از منيزيم است به يادگيري کمک مي کند، زيرا کمبود منیزیم يکي از علل کاهش يادگيري است.

هویج با داشتن بتاکاروتن و مقدار زیادی ویتامین ث از جمله مواد ضداسترس است که قدرت تمرکز را افزایش می دهد.

مصرف انگور نیز سبب تقویت اعصاب، هوش و حافظه می شود.

خرما با داشتن فسفر و کلسیم بسیار، سبب سرزندگی سلول های عصبی، تقویت مغز و فعالیت های فکری می شود.

ماست و دوغ ترش، خواب آور است اما خوردن ماست شيرين مفيد است.

مصرف کم مایعات می تواند سبب سر درد و عدم تمرکز شود براین اساس بهترین نوشیدنی آب است .دانش آموزان در طول روز 6 تا 8 لیوان آب بنوشند و از خوردن قهوه و چای پر رنگ خودداری کنند.

در ایام امتحانات از مصرف غذاهای چرب و سرشار از ادویه پرهیز کنند، مصرف این نوع مواد غذایی سبب تنبلی، بیحالی و خواب آلودگی می شود. زیرا معده برای هضم غذای چرب به زمان زیادی نیاز دارد.

وعده های کوچک و سبک در طول روز برای دانش آموزان در ایام امتحان بسیار مناسب است. توصیه می شود تا دانش آموزان به ویژه دبستانی ها در طول روز پنج وعده غذایی مصرف کنند یعنی تعداد وعده های غذایی را افزایش و حجم آن را کاهش دهند.

مصرف ترکیبات شیرین به نوعی کودکان را هیجان زده می کند و سبب کاهش قدرت تمرکز و یادگیری می شود.

دانش آموزان از خوردن زیاد شیرینی‌، چیپس، شکلات، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی‌های گازدار در شب امتحان خودداری کنند، زیرا این مواد باعث می شوند آنها در شب امتحان خواب راحتی نداشته باشند.

با آرزوی موفقیت


Go to top